Verslag Moerdijks Oldtimer festival 29 en 30 augustus.

ingevoerd op 27-09-2015

  • 1939858_921083917970644_8408102903054482896_o
  • 11053292_921083411304028_6363668316781278612_o
  • 11893809_921083414637361_7969456211808878054_o
  • 11900829_10153615186102792_3913844436939510854_o
  • 11888614_921083694637333_611031083382665220_o
  • 11892325_921083901303979_8822002383374907397_o
  • 11885789_921083417970694_4136343591460897950_o

Gepubliceerd:

Moerdijks Oldtimer festival 29 en 30 augustus.

Op vrijdag 28 augustus was het weer een drukte op de Koningskade in Hellevoetsluis. Om 12:45 uur stapte het laatste bemanningslid aan boord waarop de trossen werden losgegooid voor het laatste meerdaagse reisje van dit seizoen. Dit maal werd er koers gezet richting Moerdijk. Waar de Bernisse was uitgenodigd om deel te nemen aan het  Moerdijks Oldtimer Festival. Dit jaarlijkse festival is een oldtimer spektakel, voor jong en oud aan de haven in het dorp Moerdijk.  Zelfs de koning was hiervoor uitgenodigd maar schreef terug dat zijn drukke agenda dit niet toeliet.  De Sittard, een mijnenveger uit de Dokkum klasse was donderdag al vertrokken vanuit Harlingen.  Dit schip nam ook deel aan dit festival.  De Sittard van het zeekadettenkorps uit Harlingen had ons al gebeld, nadat ze om 10:00 de sluizen van Stellendam na een ruwe nacht op de Noordzee hadden gepasseerd. Om exact 13:00 uur werd met een flinke gang en forse rookpluim de brug in de haven van Hellevoetsluis gepasseerd onder de nodige belangstelling van mensen op de kant en in de verschillende bootjes. Op het Haringvliet gingen we bakboord uit. Nu eens een reisje over de rivieren. Via het Spui de Oude Maas op en bij Zwijndrecht de Dordtsche Kil op. Een hele mooie route in een mooi gebied met veel natuur en scheepvaart. Na Willemsdorp werd het Hollands Diep overgestoken waar de Sittard al aan het ponton lag net voorbij de haven van Moerdijk.  Na langszij te zijn afgemeerd werden we hartelijk ontvangen door de bemanning van de Sittard. Met de gezamenlijke schippers van beide schepen werd de haven van Moerdijk geïnspecteerd en de ligplaatsen bepaald. De Sittard koos voor een plekje aan de overkant van de haven en wij pal naast de spiegeltent met een groot  terras direct voor onze valreep. Met de organisatie van het festival was afgesproken dat we een rondje met het gemeentebestuur van Moerdijk en leden van de organisatie van het festival zouden varen bij aankomst. Deze club bestond uit zo’n 70 man en werd over beide schepen verdeeld. Toen iedereen aan boord was voeren we achter elkaar het Hollands Diep op.  Ank, onze kokkin had iedereen al van koffie voorzien terwijl wij een rondje om de Sassenplaat voeren langs het  industriegebied van Moerdijk.  Het was schitterend weer  en de gasten vermaakten zich prima. Na een uurtje varen meerden we af in de haven van Moerdijk waar de gasten van boord gingen. Intussen hadden onze koks weer een heerlijk maaltijd op tafel  getoverd. Na de inmiddels gebruikelijke verloting van de overgebleven gehaktbal, was de gelukkige met het winnende getal  7. Na deze maaltijd werd het schip klaargemaakt voor de nacht. De feestverlichting werd opgetuigd en de wal verkend.  Cor van Nispen, de organisator van het festival had ons hartelijk ontvangen als een gezellige Brabander waarvoor niets teveel  is. Hij had de bemanning voorzien van een bonnenpakketje voor drank en poffertjes. Op de wal waren al verschillende oldtimers opgesteld. In de Spiegeltent, pal naast ons schip begon het al flink druk te worden waarbij ook het muziekvolume toenam. Omstreeks 01:00 uur was er niemand meer in de salon en werd er een poging  gedaan om van de nachtrust te genieten.  Dit viel echter niet mee door het kaboem geweld pal naast ons. Eindelijk rond tweeën  ging de stekker eruit.

 

De volgende dag was het  schitterend weer.  Na een heerlijk ontbijt en het schoonschip gevolgd door de koffie konden de mensen zich inschrijven voor de eerste rondvaart  van 11:00 uur. Al snel was de lijst vol en werden de trossen losgegooid. Om het aan en afmeren gemakkelijker te maken bleef er een bemanningslid achter op de wal. Deze zorgde er tevens voor dat de mensen zich in konden schrijven voor de volgende afvaart.  De belangstelling hiervoor was enorm.  Om 14:00 waren de afvaarten van 15:00 en 16:00 al volgeboekt. Tijdens het laatste rondje kwam er een brul  uit het kombuis dat er geen water meer uit de kraan kwam. Dit was niet handig omdat de koks net met het eten bezig waren. Na een telefoontje naar Cor de organisator werd Loes de havenmeester ingeschakeld en regelde dat we water konden tanken. Daarna eerst de gasten afgezet en weer afgemeerd naast de Sittard waar de watertoevoer naast was. Na kort overleg zouden we er met een slang  te lang doen om onze tanks te vullen. Dit probleem werd snel opgelost door de brandweer van Moerdijk die met hun brandweerauto voor wat meer druk konden zorgen en zodoende waren onze tanks binnen het uur opgetopt.  Uiteindelijk wat later dan verwacht hebben we genoten van een overheerlijk “Blauwe hap”  verzorgd in het kleine kombuis door onze koks Ank en Dirk. Wederom fantastisch hoe ze dit voor elkaar kregen ondanks alle hindernissen zoals het regelmatig uitvallen van de walspanning tijdens het serveren van de maaltijd. Dit veroorzaakte een kleine puinhoop in het kombuis. Daarna heerlijk aan het dek gezeten met wat oplopers van de Sittard. In de avond begon het te betrekken en was er kans op slecht weer. Alle luiken werden gesloten en de trossen nog eens nagelopen. In de spiegeltent was er een avond met nostalgische muziek en oude discomuziek. Dit duurde tot in de kleine uurtjes.

 

De volgende dag, zondag, in de morgen nog wat regen maar dit klaarde al snel op. Met z’n allen koffie met cake in de Spiegeltent. Het schip weer aan kant gemaakt en klaar voor de dag.

Om 11:00 uur was de eerste afvaart gepland. Om 10:30 was de lijst nog niet vol maar toen de mensen aan boord gingen kwamen begon het te lopen. De temperatuur was inmiddels flink gestegen en op het water was het heerlijk.  Op de kant stond het nu helemaal vol met schitterende oude auto’s.  Inmiddels was er ook een braderie opgetuigd met veel spullen uit grootmoeders tijd. Tijdens de 2e vaart van die dag kwam er een dubbeldeks stunvliegtuigje over, de N74650 Boeing/Stearman N2S-3 deze kist is in 1943 gebouwd en deed dienst als primaire trainer voor de U.S. Navy. De typische felgele beschildering zorgden voor de bijnaam ‘yellow peril’ … ‘het gele gevaar’.Dit vliegtuigje komt van het Vliegend museum te Seppe en bleef een tijd boven ons vliegen en cirkelen. Na de 2e tocht waren alle tochten tot 3 uur vol geboekt en moesten we veel mensen teleurstellen.  Na een korte rustpauze vertrokken we uit de haven van Moerdijk waarbij we door alle schepen in het haventje uitgezwaaid en getoeterd werden. Met een rustig gangetje over Hollands Diep waren we ruim op tijd voor de opening van de Haringvlietbrug. Inmiddels was de Sittard ook al in ons kielzog gekomen en passeerden we netjes in lijn de Haringvlietbrug.  Net voor Hellevoetsluis kregen we te horen dat de brug in de haven in storing was.  Na even gewacht te hebben hadden we toestemming om in de koopvaardijhaven af te meren. Ditmaal aan de overkant van ons “oude plekje”.   Na het 44 meter lange schip “even” gedraaid te hebben in een stuk wat niet veel breder was dan onze lengte meerde we netjes aan BB zijde af aan de steiger. Hierdoor kon men de week erop direct beginnen met het vervangen van het berghout wat door het schuren van de meerpalen flink beschadigd was.

 

We kunnen terugkijken op een geweldig weekend, hopelijk kunnen we Moerdijk volgend jaar weer in ons vaarplan vermelden.

 

Hierbij wil ik de bemanning van de Sittard bedanken voor hun gastvrij en medewerking tijdens dit weekend. Ook de organisator van dit evenement, Cor van Nispen  die ons als een gezellige Brabantse gastheer heeft ontvangen en begeleid. De havenmeester Loes.  En uiteraard de gehele bemanning van de Bernisse welke met weinig slaap en toch lange dagen hebben gemaakt waarop het soms wel even hard werken was. Dit was het alles meer dan waard.