Verslag keerkoppeling

ingevoerd op 14-10-2016

  • SAM_1894
  • SAM_1895
  • 2016-07-25 13.12.13
  • 2016-07-25 13.13.11
  • 2016-07-25 13.14.48
  • 20161012_133110

Gepubliceerd:

Laatst gewijzigd: 19-10-2016 | 15:34:56


Zoals de meeste mensen inmiddels wel weten, zijn we dit vaarseizoen 2016 slecht gestart met een defecte keerkoppeling, wat vervolgens heeft geleid tot een vaarseizoen, waarbij alle evenementen zijn afgeblazen. Behalve de Vestingdagen in Hellevoetsluis. Na de vaartocht voor de bemanning op 16 april j.l. bleek, dat er een vreemd geluid te horen was bij de keerkoppeling van stuurboordsmotor. Als gevolg  hiervan zijn de machinisten gaan onderzoeken, wat de oorzaak zou kunnen zijn. Kort hierna kreeg het bestuur het navolgende verslag van de hoofdmachinist.

Hierbij even een uitleg over de geconstateerde schade aan de tandkoppeling en wat wij van plan zijn om de schade te herstellen.

Vanmorgen na het verwijderen van het boventandwiel constateerden wij gelijk dat de bevestigingsboutjes van de aandrijf tandkransen allemaal compleet waren afgebroken .Ook de passtiften die dit normaal hadden moeten opvangen zijn versleten , en de gaten waar deze in passen helemaal ovaal uitgesleten.

Wij hebben besloten om de geovaliseerde gaten met een ruimer te vergroten naar 17 mm , zodat deze weer normaal rond worden .

Er worden nieuwe passtiften gedraaid die de versleten stiften gaan vervangen .

De 6 bevestigingsboutjes worden vernieuwd .

Verder gaan wij de tandkrans 180 graden verdraaien zodat de versleten kant van de tanden niet meer bij het vooruit varen niet meer in direct contact komt , en in principe weer de positie inneemt als bij nieuwstaat . Alleen komen de versleten tanddelen wel in actie bij het achteruit

slaan van het schip , maar aangezien dit veel minder gebeurt als vooruitslaan , kunnen we toch iets meer garantie geven over de resterende levensduur van deze tandkoppeling .

Het lijkt mij wel nuttig om overal rond te gaan kijken of wij ergens nog hetzelfde modem tandkoppeling kunnen vinden .

Het vervangen door een moderne koppeling zal door inbouwbeperkingen een hele moeilijke en kostbare zaak worden , ik zal in ieder geval contact opnemen met de fabrikant van de tandwielkasten in de USA met de vraag of er daar misschien iets op de plank ligt , verder zal ik het ook proberen met Tore Pettersen van de Alta in Oslo , misschien kan hij ook van nut zijn .

Ondertussen gaan wij gewoon de nodige maatregelen treffen om de Bernisse voor de rest van het seizoen vaarbaar te maken , ik hoop dat wij over maximaal 3 weken een proefvaart kunnen maken en daarna naar Oostende te vertrekken.”

Vervolgens op 10 mei 2016 het navolgende verslag van de hoofdmachinist aan het bestuur:

“Heren ,

Na een moeizame start vanmorgen vanwege het pas maken van de achterste pengaten , zijn wij vanavond gestopt met de volgende resultaten :

Tandkoppeling en bovenste tandwiel geheel gemonteerd ,smeerolie uit carter gepompt .

Morgen gaan we de beschermkappen en het deksel van de tandwielkast terugmonteren , het terugplaatsen van de oliepomp ,

koeler weer aansluiten op het koelwatersysteem en oliesysteem , en het opnieuw vullen van het carter .

In principe zou dit morgenavond klaar moeten zijn , als er zich geen onvoorziene problemen zich voor doen”

 

Ook bleek dat er voor beide tandwielkasten ongeveer 160 liter olie nodig is van het type SAE40

 

Op woensdag 18 mei werd er opnieuw een proefvaart gemaakt en toen werd duidelijk, dat het evenement naar Oostende er niet meer in zat.

Na opnieuw de tandwielkast te demonteren is besloten om de tandwielen te vervangen. Bij Machinefabriek Krimpen heeft men de tandwielen en onderdelen nagemaakt in chroomstaal.

Deze fabriek heeft de Bernisse zeer goed geholpen, waarbij de bemanning van de Bernisse  deze fabriek zeer dankbaar is voor het behulpzaam zijn en sponsoring.

Thans is men zover, dat de tandwielen en overige onderdelen zijn teruggeplaatst en alles handmatig draait. Daarom hopen wij, dat er binnenkort met de proefvaart alles weer werkt. En  volgend jaar een mooi vaarseizoen zullen krijgen.