Technische gegevens

 

Het schip heeft een dubbele eikenhouten romp. Naast hout is uitsluitend niet-magnetisch metaal gebruikt zoals koper, brons, en aluminium om te voorkomen dat de magnetische mijnen konden reageren op het passerende schip.

Dit schip was uitgerust voor het vegen van verankerde, akoestische, magnetische- en dieptemijnen in de kustwateren. 

 

 

Bouw

Boelwerf, BN1308, M927-SPA, te water gelaten in 1954 

 

Afmetingen

44 x 8,3 x 2,6 meter 

 

Max Diepgang

2,6 meter 

 

Hoogte 

17,6 meter, waterlijn tot top mast 

 

Waterverplaatsing

345 ton 

 

Voortstuwing

Twee motoren, Type GM 8-268A, tweetakt Diesel, 8 cilinder in lijn, elk 440 Pk. Twee schroeven individueel aangedreven door de hoofdmotoren. BB schroef linksom draaiend; SB schroef rechtsom draaiend. En twee identieke motoren voor de stroomopwekking voor het mijnenvegen waarbij er één hiervoor in bedrijf was tijdens het mijnenvegen

 

Brandstofopslag

28 ton Diesel 

 

Snelheid

12 knopen maximaal  

 

Dienstsnelheid

10,5 knopen  

 

Bemanning

De oorspronkelijk bemanning bestond uit 4 officieren, 5 onderofficieren en 30 bemanningsleden van diverse rangen (39 bemanningsleden)