Technische gegevens  Het schip heeft een dubbele eikenhouten romp. Naast hout is uitsluitend niet-magnetisch metaal gebruikt zoals koper, brons, en aluminium om te voorkomen dat de magnetische mijnen konden reageren op het passerende schip. Dit schip was uitgerust voor het vegen van verankerde, akoestische, magnetische- en dieptemijnen in de kustwateren.
BouwBoelwerf, BN1308, M927-SPA, te water gelaten in 1954 Afmetingen44 x 8,3 x 2,6 meter Max Diepgang2,6 meter Hoogte 17,6 meter, waterlijn tot top mast Waterverplaatsing345 ton VoortstuwingTwee motoren, Type GM 8-268A, tweetakt Diesel, 8 cilinder in lijn, elk 440 Pk. Twee schroeven individueel aangedreven door de hoofdmotoren. BB schroef linksom draaiend; SB schroef rechtsom draaiend. Twee identieke motoren voor de stroomopwekking voor het mijnenvegen waarbij er één hiervoor in bedrijf was tijdens het mijnenvegen. Brandstofopslag28 ton Diesel Snelheid12 knopen maximaal Dienstsnelheid10,5 knopen BemanningDe oorspronkelijk bemanning bestond uit: 4 officieren, 5 onderofficieren en 30 bemanningsleden van diverse rangen (39 bemanningsleden) |